بیمه بیکاری، مدارک و مراحل دریافت آن
مستمری بیکاری، شرایط و مراحل
- بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد؟
- مدت زمان دریافت بیمه بیکاری
- مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
- مراحل دریافت بیمه بیکاری
- مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری
بیمه بیکاری چیست؟ و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
بیمه ی بیکاری به منظور حمایت از کارگرانی است که به هر دلیلی شغل خود را بدون اراده ی شخصی از دست دادهاند. مطابق با قوانین بیمه ی بیکاری هر شخصی که با عنوان کارگر، حداقل 6 ماه سابقه ی پرداخت بیمه در اصناف و 1 سال در سایر بنگاه های اقتصادی از جمله شرکت ها، کارخانجات و مطب های پزشکی از طرف کارفرمای خود را داشته باشد؛ در صورت اخراج خارج از میل و اراده از طرف خود شخص؛ می تواند از مزایای این بیمه بهره مند گردد.
پس شرط های گفته شده را مرور می کنیم؛
1- حداقل 6 ماه سابقه ی پرداخت بیمه به عنوان کارگر در اصناف (مغازه ها و فروشگاه ها و کارگاه های کوچک).
2- حداقل 1 سال سابقه در سایر بنگاه های اقتصادی مانند شرکت ها کارخانجات و یا کلینیک و مطب های پزشکی.
3- خارج از میل و اراده بودن بیکاری (ترک کار نکرده باشند و به اجبار بیکار شده باشند.)
بیمه ی بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟
1- کسانی که بازنشسته و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی هستند.
۲- کسانی که به طور کلی از کار افتاده هستند.
۳- اتباع خارجی
۴- بیمه شدگان اختیاری و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد
5- کارگران پروژه ای
توضیحات؛ به کارگران پروژه ای و شرکت های پیمانکاری مقاطعه کار بیمه ی بیکاری تعلق نمی گیرد. شرکت های مقاطعه کار به شرکت هایی گفته می شود که به صورت مقطعی کاری را در دست انجام دارند. مانند پروژه های جاده و راه سازی, پروژه های سد سازی و …
تبصره؛ در صورتی که کار پروژه ای کمتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، تحت شرایطی خاص، کارگرانی که بیکار شده باشند می توانند پیگیر بیمه بیکاری باشند.
مدت زمان دریافت بیمه بیکاری
مدت زمان که مستمری بیکاری به افراد تعلق می گیرد به سابقه ی پرداخت بیمه ی ایشان بستگی دارد. این مدت زمان برای افراد مجرد درنهایت 36 ماه و برای افراد متاهل 50 ماه می باشد. که شخص می تواند به دفعات مختلف با توجه به سابقه ی بیمه و سقف استفاده نشده بیمه ی خود از آن استفاده نماید.
به جدول زیر دقت کنید.
بیشتر بخوانید… موارد مهم قرارداد کار حرفه ای و دانلود نمونه قرارداد به همراه آموزش
مبلغ مستمری بیکاری چقدر است؟
طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمهشده است. برای افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰% حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه میشود، اما در هر صورت مبلغ کُلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیینشده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمهشده بیشتر باشد.
نکته 1: به طور متوسط برای اکثر افراد این مقرری، معادل حداقل حقوق قانون کار است.
نکته 2: افراد مشمول بیمه ی بیکاری در صورت نداشتن سواد بایستی در کلاس های سواد آموزی شرکت نمایند و و مشمولین دارای مدرک دیپلم به پایین نیز در صورت عدم داشتن مهارت و یا تحصیل در رشته ای که فنی و مهارتی نیست، بایستی در کلاس های مهارت آموزی فنی و حرفه ای ثبت نام و شرکت نمایند.
مراحل دریافت بیمه بیکاری
کارگران پس از اخراج از کارگاه فقط 1 ماه فرصت دارند تا مراحل درخواست بیمه ی بیکاری را طی نموده و در سامانه ی مربوطه ثبت نام نمایند.
(در صورت عدم مراجعه در مهلت یک ماهه، درخواست کننده اصطلاحا دورکرد داشته و فقط در شرایط خاص و با داشتن عذر موجه، تا سه ماه پس از بیکاری به ایشان بیمه تعلق میگیرد که بایستی با مراجعه به اداره کار مراحل را پیگیری نماید.)
کارگر پس از اخراج بایستی از کارفرما نامه ی عدم نیاز را دریافت کرده و در صورت داشتن قرارداد کار به اداره ی کار محل شهر خود مراجعه نماید. پس از اعلام بیکاری و مشاوره با کارشناس بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی و یا پیشخوان مراجعه نموده و درخواست دریافت بیمه ی بیکاری خود را در سامانه جامع روابط کار به همراه مدارک مورد نیاز ثبت نماید. و منتظر دریافت پیامک باشد. (در صورت عدم دریافت پیامک ظرف یک هفته پس از ثبت نام, به اداره کار و کارشناس مربوطه مراجعه کرد و یا تماس بگیرد)
توجه، در صورت امنتناع کارفرما از دادن نامه ی عدم نیاز به اداره کار و کارشناس بیمه بیکاری مراجعه نمایید.
مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری
مدارک لازم برای دریافت بیمه ی بیکاری شامل موارد زیر است؛
- اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده از طرف مراجع حل اختلاف اداره کار
- اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- نامه عدم نیاز از طرف کارفرما
- اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
- پرینت سوابق بیمه ای
- صفحه اول دفترچه بیمه و یا شماره بیمه
- افتتاح حساب در بانک رفاه (با هماهنگی کارشناس اداره کار )
نامه های عدم نیاز، جداول دستمزد و فرم قرارداد کار را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.
دیدگاهتان را بنویسید